تفاوت ورق گرم و ورق سرد

ورق گرم و ورق سرد دو ورق پرکاربرد در صنایع هستند، به بیان دیگر پایه ساخت بسیاری از محصولات بر اساس وجود ورق سرد و ورق گرم بنا شده است. با وجود این که ورق سرد از ورق گرم ساخته میشود، اما در ساخت بعضی از محصولات فقط ورق سرد، و در ساخت بعضی دیگر از محصولات فقط ورق گرم مورد استفاده قرار میگیرد. اما تفاوت ورق گرم و ورق سرد در چیست؟ که باعث شده  از آن ها در ساخت محصولات متفاوت استفاده شود؟!

 

مراحل ساخت ورق گرم و سرد

برای بررسی تفاوت ورق گرم و ورق سرد ابتدا بهتر است به توضیح مختصری از تولید ورق های سرد و گرم بپردازیم.

 

ساخت ورق گرم

ساخت ورق گرم

ورق گرم یا ورق سیاه در کوره هایی با دمایی در حدود 1100 درجه سانتیگراد ساخته می شود، اسلوب یا تختال های فولاد و آلیاژهای مختلف همراه با گنداله آهن درون کوره قرار داده میشوند و با اعمال حرارت، فلزات را به حالت منعطف و خمیری تبدیل می کنند ماده خمیری با عبور از غلتک های متوالی عرض و ضخامت مورد نظر را به دست می آورد.

با از عبور از مرحله غلتک ها، ورق ها به صورت گرم تولید میشوند، با سرد کردن سطح ورق های گرم، سطحی خشن، تیره و مات بر روی ورق ها ایجاد میشود به طوری که حتی باعث تغییر نام ورق گرم به ورق سیاه می شود.

ورق گرم در انواع رولی و شیت با ضخامت های مختلف 1.5 تا 100 میلیمتر و با عرض های متفاوت 100، 125، 150، 200 سانتیمتر و با طول های متفاوت و بسته به نوع رول و شیت  ورق تولید میشوند. ورق های تولید شده به دو صورت صنعتی و مستقیم مورد استفاده قرار میگیرند.

ورق گرم انواع مختلفی دارد از جمله مهمترین ورق های گرم می توان به  ST37  و ST52  اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع ورق گرم پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید.

 

ورق سرد

ساخت ورق سرد

به علت امکان ساخت ورق سرد در دماهای پایین مثل دمای اتاق به این ورق ها ورق سرد گفته می شود، بعد از ساخت ورق سیاه، سطح آن را با اسید شسته و پولک های سیاه و خشن کننده سطح ورق را از آن جدا میکنند، اسید ضخامت ورق گرم را کاهش میدهد. بعد از پاکسازی سطح فلز، ورق وارد مرحله غلتک زنی و کاهش ضخامت میشود. عرض این ورق ها در حدود 100تا 125سانتیمتر بوده و ضخامت آن طی عبور از مراحل کمتر از دیگر ورق های فولادی و در حدود 0.3 تا 3 میلیمتر خواهد بود.

مراحل ساخت ورق سرد شامل:

  • پولیش کردن: صاف و صیقلی شدن سطح
  • سمباده زدن یا نورد سرد: باریک و کوچک کردن سطح فلز در محدوده دارای ناخالصی
  • کشش سرد: افزایش استحکام فلز در برابر نیروهای کششی
  • نورد چرخشی: حذف ناخالصی های سطح ورق
  • اسید شویی: پاک سازی سطح ورق گرم و از بین بردن پولک های سیاه و خشن

این محصولات به صورت کششی، نیمه کششی و فوق کششی به بازار عرضه میشوند و در کنار ضخامت کم مقاومت بالایی دارند و میتوان از این ورق ها برای ساخت محصولات مقاوم استفاده کرد، همچنین تولید محصولات با این ورق درصد خطای کمتری دارد زیرا دقت بیشتری را میطلبد.

 

انواع ورق

کاربرد ورق گرم و ورق سرد

همانطور که گفته شد باتوجه به تفاوت این دو ورق در مراحل ساخت کاربرد آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است برای ساخت محصولات بزرگ ورق گرم گزینه بهتری است از جمله: سد سازی،برج سازی، ساخت تانکر، ساختمان سازی، صنایع سنگین، بدنه ماشین آلات، تجهیزات کشاورزی، ساخت کشتی و زیردریایی.

از ورق سرد در ساخت لوازمی که ظاهر و زیبایی کار در آن ها حائز اهمیت است استفاده می شود از جمله: قفسه، ریل ها، تسمه و میله، مبلمان اداری، محصولات مفتولی، ساخت لوازم خانگی، قطعات مهر و کلیشه، قالب و قطعات ساختمانی، قطعات ظاهری اتومبیل و هواپیما ها.

تفاوت ورق گرم و ورق سرد

  • ورق های سرد در مقایسه با ورق گرم ابعاد دقیق تری دارند و از سطح صیقلی و صافی برخوردارند.
  •  قیمت ورق گرم از ورق سرد کمتر است.
  • تفاوت در فرایند ساخت، ورق سرد در درمای اتاق و ورق گرم در دمای 1000 درجه فارنهایت ساخته می شود.
  • ورق گرم را میتوان با ذوب مجدد مورد استفاده و طرح دهی قرار داد اما در ورق سرد این قابلیت وجود ندارد.
  • ابعاد ورق گرم در مقایسه با ورق سرد دقیق نبوده و حین سرد شدن دچار تغییر میشوند؛ اما ورق های سرد دارای ابعاد دقیقی هستند.
  • ورق های سرد در شکل های مربع، مستطیل و مدور تولید و به بازار عرضه میشوند در صورتی که ورق های گرم محدودیتی ندارند.

 

به دلیل تفاوت در نحوه ی ساخت، قیمت ورق های گرم و سرد با یکدیگر متفاوت خواهد بود به طور کلی ساخت ورق سرد به دلیل طی کردن مراحل بیشتر از جمله روغن زنی، سمباده زنی، پولیش و… قیمت بالاتری نسبت به ورق های گرم دارند، البته عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت این ورق ها موثرند.

 

  • از ورق گرم در چه مصارفی استفاده می شود؟
  • از ورق سرد در چه مکان هایی بیشتر استفاده می کنند؟
  • تفاوت ورق گرم با ورق سرد چیست؟

 

برای ثبت سفارش و اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *